Chirurgie Plastică | Chirurgia Mâinii | Chirurgie Estetică | Injectologie | Dr. Lungoci Roxana

Enhanced You

by Dr. Lungoci Roxana

Chistul sebaceu

Ce este Chistul Sebaceu?

Chistul sebaceu este un săculeţ mic format in derm, frecvent pe spate, gât sau faţă, umplut cu o substanţă albicioasă (keratină – are consistenţa brânzei). Este inestetic şi inconfortabil, putând depăşi uneori diametrul de 5 centimetri.

Un chist sebaceu poate provoca durere la atingere în momentul în care se inflameaza si se infectează. Chistul sebaceu nu trebuie stors ca un coş, deoarece fara intervenţie chirurgicală corecta în care se înlatură camasa chistului acesta se reface.

Chistul sebaceu este cauzat de blocarea glandelor sebacee, dar poate lua naştere şi ca urmare a unei leziuni, cum ar fi cicatrizarea după o zgârietură, o rană chirurgicală, acnee sau altă afecţiune a pielii. Chistul sebaceu se dezvoltă de obicei lent, dar poate sa crească si rapid la persoane cu tenul gras.

chist sebaceu
Chist sebaceu infectat

Cum il diagnosticam?

Un chist sebaceu este uşor de diagnosticat, pe baza examenului clinic, nu este nevoie de alte investigatii imagistice.

Principalul simptom al chistului sebaceu este o umflătura care se formează sub piele în zona respectivă ce poate fi înconjurată de o zonă roşie sau caldă la atingere. Substanţa din chistul sebaceu are culoare gri-albicioasă, o consistenţă brânzoasă şi miros neplăcut. Durerea nu este un simptom tipic, dar poate surveni în momentul în care acesta este localizat într-o zonă sensibilă sau se infectează.

Este posibil ca acesta sa se sparga spontan , eveniment ce va ingreuna inalaturarea completa a camasii chistului, motiv pentru care este foarte bine sa nu asteptati foarte mult pana il tratati.

Tratamentul corect pentru indepartarea definitiva:

Tratament. Trebuie precizat că drenarea chistului nu înseamnă că acesta nu se va forma la loc. Singura cale de a scăpa de un chist sebaceu şi de a preveni recidiva este îndepărtarea chirurgicală a glandei sebacee blocată, care va lasa o cicatrice mai mică decât dacă chistul ar fi stors manual de nenumărate ori și vindecat la secundar.

Intervenţia chirurgicală se realizează cu anestezie locală și este nedureroasă.

Important! Tratamentul chirurgical nu se efectuează în perioadele în care chistul este transformat septic, deoarece există riscul de a nu fi înlăturată cămașă în toatalitate și de a se forma o cicatrizare urâtă. Chisturile transformate septic se tratează medicamentos și topic până dispare inflamația locală apoi se intervine chirugical.

Prevenţie. Cea mai bună metodă de a preveni un chist sebaceu este igiena exemplară. Persoanele care transpiră abundent sau care au pielea grasă prezintă un risc mai crescut de a se confrunta cu o astfel de patologie, prin urmare, sunt indicate măsuri preventive precum: duşul zilnic, folosirea unor produse cosmetice exfoliante si antisebum şi evitarea hainelor strâmte, din materiale care nu lasă pielea să respire.

Atenţie! Chisturile nu trebuie stoarse sau traumatizate sub nicio formă, deoarece poate exista riscul de infecţie, durerile se vor agrava, iar aspectul zonei va fi mult înrăutăţit. Excizia Chirurgicală este singura metoda curativa si cu cele mai mici semne restante.